De vakantie is begonnen!

24 april 2017 - Kovalam, India

Ondertussen ben ik al over de helft van mijn tijd in india hier. De laatste update was even geleden maar we hebben niet stil gezeten.

Zo zijn we het eerste weekend van april op bezoek geweest bij de meiden in chennai. Daar zijn we op vrijdag naar een waterpark/pretpark geweest. Een heel aparte ervaring aangezien alles aan atracties eigenlijk afgekeurd zou zijn in nederland haha. Het was een beetje ja armoedig maar wel leuk om te zien. Het eten is ook anders en ik miste de friet en hamburgers van een nederlandse pretpark dan ook wel een beetje. Maar de rijst was ook lekker. Verder hebben we daar gezwommen maarja wel met kleren aan want dat doet iedereen . Kinderen zwemmen daar in de school uniformen, echt heel vreemd voor mijn gevoel. Die avond hebben we ter compensatie van de lunch heel westers en luxe gegeten. Ik had een hamburger met friet !!! En dat kostte 20 euro p.p. voor 3 gangen,echt een godsvermogen daar.

De dag er op zijn we eerst naar het project van de meiden in chennai geweest. Zij werken met straat kinderen en het was heel indrukwekkend! Daarna zijn we naar een amerikaans achtige shopping mall gegaan en hebben we boeken en kleren gekocht. Ook hebben we heel slecht subway broodjes, ijsjes en starbucks thee en taart gegeten en gedronken. Heerlijk zo even terug naar het wat meer westerse eten. Verder hebben we die avond afscheid genomen van tjitskes moeder en is zij naar NL gevlogen en zijn wij terug naar trichy gegaan met de sleeperbus.

Verder hebben lekker veel stage gelopen met de kinderen. Je bouwt echt een band op en ze bedanken ons zelfs al voor de lessen. Zo schattig!! Wij proberen ondertussen hen niet alleen engels te leren maar ook sociale vaardigheden en hen wat te leren over bijvoorbeeld hun identiteit. Zo spelen we met de kleintjes fruit en groente twister, schipper mag ik overvaren en tekenen we dingen die zij leuk vinden en moeten ze elkaar daarbij helpen. Met de grote maken we een kalender met hun verjaardagen en familiebomen.

Daarbij zijn we ook 2 weekenden thuis gebleven om aan school te werken en kwamen de volgende ouders het 2de weekend alweer langs. Jessicas ouders kwamen donderdag avond aan zijn zondag middag door gegaan met reizen.
We hebben met hen onze wekelijkse yoga gedaan (ja ik doe ook hier aan sport. Wie weet wordt ik nog lenig ook)en zijn heerlijk uit eten geweest.

Die zondag dat zij weggingen was het eerste paasdag en toen kwamen de volgende gasten namelijk de meiden van chennai. Wij hadden een heerlijke paarbrunch voor hen bereid. We hebben heerlijk samen gegeten en bijgekletst. Zij zijn die hele week bij ons geweest om onze projecten mee te bezoeken en te kijken wat wij nu eigenlijk doen. En wij hebben geprobeert hen thuis te laten voelen in ons india leven. Op donderdag avond zouden we dan ook samen doorgaan naar de provincie Kerala om daar het weekend met jessica haar ouders door te brengen.  Dit ging helaas allemaal niet helemaal volgens planning. In Trichy is het ongeveer 43 graden en is het zelfs warm voor de lokale bevolking. Daarom zijn de scholen al vanaf 22 april dicht. We kregen dan ook de schrik van ons leven toen een van ons 7 op woensdag binnen een paar uur uitgedroogd naar het ziekenhuis moest omdat ze griep had. Na een ziekenhuisbezoek en vele zorgen hebben we donderdag ochtend besloten om donderdag avond 20 april toch met een taxi naar kerala te gaan. We waren kapot en we dachten dat dit ons wel goed zou doen aangezien het daar minimaal 10 graden koeler is.

Even voor jullie beeldvorming: Tamil Nadu, de provincie waar trichy en chennai in liggen, is de rechterkant van het meest zuidelijke deel van India. De provincie  Kerala is de linker kant.

Na een auto rit van ongeveer 4 uur kwamen we aan in thekkady. Dit is een klein en schattig plaatsje wat aan het grote periyar national wild parc ligt. Een wild reservaat met vele wilde olifanten en zon 40 wilde tijgers en nog veel meer andere dieren ofc.  We werden daar opgevangen door de ouders en hun prive taxi chauffeur.

Deze taxi chauffeur was een geweldige man aangezien hij alles voor ons geregeld heeft tijdens dit weekend. Zo bijvoorbeeld ook de tuk tuk voor naar ons hotel. (Thekkady ligt net over de grens van tamil nadu naar kerale dus was het voor ons goedkoper om voor de grens de taxi uit te gaan en dan een tuk tuk te pakken). We hadden op de chauffeur zijn aanraden een te leuke homestay geboekt met een mooie tropische tuin en hangmatten. Er was meteen een vakantiegevoel bij mij. Gelukkig bracht de chauffer ons ook nog even naar een restaurant want we hadden nog niet gegeten. Daarna was het  bedtijd want ..............

De volgende ochtend om 7 uur hadden we een tracking door het wildpark. Ik ben dol op natuur en vooral alles wat wild is, dus vrijdag ochtend was ik te druk en enthausiast. Mijn spiegelreflex camera was vol en er ook klaar voor want ja dit is natuurlijk het echte werk qua fotografie. Van 7 tot 10 zijn we door de jungle getrokken en hebben we ongeveer 9 kilometer gelopen. Maar helaas voor mij geen wilde olifanten of tijgers. Het park is dan ook 920 km2 dusja puur geluk hebben. Wel hebben we prachtige natuur ,jungle, bizons, herten, vogels ,vlinders , mangoes en koeien gezien. Ohw en 2 ongenodigde gasten: de zeer gevaarlijke wilde tuinslang zomaar op een open vlakte (ja echt zo en waar water doorheen loop. Rare indieërs) en bloedzuigers. Gebeten worden door bloedzuigers kan dan ook weer van de bucketlist af. Maar ben verder nog heel hoor.  Gelukkig heb ik voor de wilde olifanten nog een poging 2 namelijk in sri lanka. Maar mooie fotos zijn er al wel en die komen er dan ook aan.

Na de tracking hebben we ontbeten en toen meteen door naar de cooking class. Tijdens deze cookingclass hebben we onze eigen indische lunch gemaakt. En werden we begeleid door een hele lieve man die vooral heel goed mixing mixing kon zeggen. En dat is bij ons in de groep dan ook goed blijven hangen haha.

Om 2 uur waren we klaar met koken en konden we gezellig aan tafel. Nog voordat het eten klaar was stond de chauffeur er al want het volgende stond alweer op het programma. En daarvoor had ik toch wel een beetje buikpijn, aangezien ik gezegd had dat ik dat nooit zou doen. We gingen namelijk met olifanten badderen en dan ook een klein ritje maken. Ik heb veel gelezen over het olifanten toerisme in thailand enz en weet dus echt wel hoe erg dit kan zijn. Ik heb dan ook al het nodige commentaar gehad. Maar ik raakte aan de praat hierover met de chauffeur en hij vertelde me dat in india sinds een aantal jaar werk olifanten zijn afgeschaft. Deze olifanten waren of oude werk olifanten die dus al getraind waren of het waren olifanten die gewond zijn geraakt in het wildpark en daarom uit het wild zijn gehaald. Verder zou de overheid  heel streng zijn qua natuur betreft en is ook een hond slaan al verboden. In het hondoe representeren dieren en planten namelijk goden of heilige dingen. Ik wou dus wel eens een kijkje nemen.

Op dat moment heb ik beoordeeld dat de olifanten er erg goed uitzagen en dat zij niet geslagen werden maar naar stem commandos luisterden. Ik heb een geweldige tijd gehad met deze majestueuze en prachtige dieren. Ik vond het een eer om zo dicht bij te zijn geweest en er hem even te mogen wassen. Toch weet ik nu ook dat ik ze liever wild zie en dat ik dit niet nog eens zal doen.

Na het olifanten wassen hebben we nog thee gedronken en zijn we nog naar een dansshow geweest. Deze show was zeeeeer vreemd in onze ogen maar blijkbaar wel iets typisch van kerala. Na d show waren we even vrij en konden we na lange tijd eindelijk even shoppen. Dat heb ik dan ook gedaan want begin hier door het zweten en schuren nogal uit mijn broeken te scheuren. En natuurlijk moet iedereen ook een souvenier.

Verder hebben we die avond  nog lekker met zijn alle gegeten en gedronken. Ik hoorde ook nog eens dat mijn beste vriendinnetje geslaagd was, dus dat was reden voor een biertje. Ookal zit je aan de andere kant van de wereld daar moet je op proosten. Daarna na bed want de volgende ochtend hadden we weer een volle planning.

Om 8 uur als eerste een wandeling door de spicey garden. Super intressant om over indiase kruiden. Maar we hebben bijvoorbeeld ook stevia geproefd, super grote citroenen gezien en jack fruit van 60 kg.  Daarna door naar de back waters van Alleppey om een dag en nacht op een houseboat door te brengen.  Het was een prachtige rit door bergen vol thee plantages. Nog even gestopt voor wat fotos en heb zelfs tussen de planten gestaan in de plantage! (De plek waar ik thuis hoor: tussen de thee als ultieme theeleut) .

Na een hobbelige rit kwamen we aan in Allepey. En wouw ik zag voor het eerst echt veel water en wat was het hier tropisch !! The backwaters zijn een keten brakwaterlagunes en meren die met elkaar zijn verbonden doormiddel van kanalen. En ik kan je vertellen dat ziet er prachtig uit! Aangekomen werden we op een klein bootje gezet en brachten ze ons naar onze houseboats. Jessica deelde er een met haar ouders en wij hadden er ook een met 6. En ja een houseboat is letterlijk een tropische aziatische versie van een woonboot. Eigenlijk een varend 5 sterren hotel. Want wat was dat ultieme luxe zeg. Prachtige boot en 3 man prive personeel op 6 passagiers. Alles werd voor je gedaan en ik kon totaal ontstressen. En dat voor 50 euro!!!

We hebben die dag heerlijk gegeten, gekletst, in de zon gelegen, boekjes gelezen, even gevaren, fotos gemaakt , voor het eerste in korte toeristische blote benen kleren gelopen en toen we stil lagen overgelopen naar de buren (jessica en haar ouders). De boten mogen namelijk niet in het donker varen dus lig je tijdens de overnachting op de boot aangemeerd. Maar als je gaat ontbijten gaat hij weer varen en na een heerlijk ontbijt met uitzicht was het helaas om half 10 tijd om van de boot af te gaan. Ik was helemaal zen en kon nog wel 10 dagen op zon boot zitten.

Eenmaal van de boot af stond de taxi klaar voor een 4 uur durende rit naar kovalam. Kovalam zou de eind bestemming zijn. Daar hadden wij en jessica met haar ouders beiden een spa resort geboekt. Halverwege de middag kwamen we aan bij ons hotel en ook hier was het weer mega rustgevend en tropisch. Na een snelle omkleed sessie naar blote benen kleren hebben we de tuk tuk gepakt naar kovalam beach. Het strand zelf stond prop vol met indiaase families en wij hebben daartussen nog even een strandwandelingetje gemaakt. Ook hadden ze daar een boulevard. De eerste die ik ben tegengekomen. Mijn vakantie gevoel was compleet!!

We hebben daar heerlijk gewinkeld voor souveniers en ook met een mooi uitzicht gegeten. Lekkere pasta carbonara op met zelfs een wijntje erbij! nou mijn weekend was compleet. De volgende ochtend om 8 uur heb ik heerlijk andefhalf uur lang massages gehad. Een rug en nek massage en een massage met olie op je voorhoofd. In een woord heerlijk!! Na de massage in het zonnetje ontbijten met sap en fruit. Ik was echt helemaal zen. Maar toen kwam de zwaarste taak: die olie uit mijn haar krijgen. Na 3 wasbeurten kon ik de zon weer in om nog even een tijdschriftje te lezen (dankje noortje) . Toen nog even met iedereen samen gelunched even heerlijk gelunched en de tijd in India geëvalueerd. Helaas was het toen tijd voor het afscheid van de ouders want wij moesten naar de bus.

Inmiddels zit ik met alle souveniers in de bus naar Trichy en kan ik zeggen wat een gaaf begin van onze maand vakantie!!! Kerala wat ben je mooi en oh India wat ben je veelzijdig en mooi. Ik ga jullie weer heel snel lastig vallen met fotos en updates. Maar voor nu weltrusten....

1. Rinie:
    24 april 2017
    dit is toch in 1 woord geweldig geniet er van dit maak je maar 1 keer mee en zul je je levenlang aan terug kunnen denken al die mooie ervaringen nogmaals geniet van de resterende tijd het is zo voorbij gr rinie