En toen waren we alweer 6 weken in  India!

28 maart 2017 - Kodaikanal, India

En we hebben het er maar druk mee! De eerste moeder is al gearriveerd en we moeten nog zoveel zien en doen!

Vorig weekend het hele weekend aan school gewerkt behalve zondag! Zondag was het tijd voor een tempelpauze. We hadden namelijk 1 grote tempel nog niet bezocht namelijk de Srirangam Temple. Dit is de tempel die we ooit als eerste wouden bezoeken maar daar ging het toen een beetje fout. Gelukkig ging het nu goed en kwamen we met de bus uit bij de enorme ingangs toren. Deze toren is 75 meter hoog en daarmee de hoogste tempeltoren in india.

Toen we bij de tempel aankwamen konden we daar eindelijk postkaarten kopen. Daar waren we al een maand naar opzoek. En toen zagen we ook nog eens een olifant! Dit bleek de tempel olifant te zijn en natuurlijk gingen wij daar even uitgebreid mee op de foto. Tevens hebben we ons ook nog voor een paar cent laten zegenen door deze olifant.  Dan krijg je de slurf tegen je hoofd aan en dat doet best een beetje pijn! Zon slurf is hard! Toen hebben we de tempel nog eventjes van binnen bekeken maar onze dag kon sowieso niet meer stuk!

Na dit tempel bezoek hadden we het nogal warm en besloten we dus maar even te gaan zwemmen in een hotel. Heerlijk was dat. Om deze top dag af te sluiten hebben we ook nog pizza gegeten en ons eigen indiaanse jellebi mogen maken. Jellebi is een toetje en het is gefrituurd deeg met een dikke laag glazuur erop. Helaas viel dit niet echt goed en werd ik ziek op het platteland. Ze waren daar wel heel lief voor me en zeiden dat ik vooral aan mijn gezondheid moest denken! Ik heb het dus rustig aan gedaan tijdens die stage dagen. Maar toch heb ik nog even gevollybald met de jongens (jeetje wat ben ik een ramp in vollybal de jongens vonden het hilarisch) en heb ik ze geholpen met hun engels huiswerk. Al ging dat helpen snel over in praten over sport en uitleggen wie max verstappen is. Want f1 is hier nog niet echt bekend haha.

Toen ik dinsdag terug kwam hassen we een heerlijk welkoms diner bij de professor omdat tjitskes moeder er nu is!Woensdag zijn we met zijn alle sari gaan shoppen en heb ik mijn eerste sari gekocht. We zijn toen naar sarathas geweest de grootste textiel showroom in India. Wat is het moeilijk om uit 5000  lappen stof een mooie en betaalbaar stofje te vinden. Helaas omvat het kopen van een sari meer werk dan we hadden verwacht en moeten we nu nog steeds een onderrok kopen en naar de kleermaker om het bovenstuk aan te laten meten pfffff. En wij maar denken lappie stof kopen omwikkelen en je bent klaar.

Donderdag avond zijn we met zijn alle met de bus naar madurai vertrokken waar we rond 11 uur aankwamen.  We hadden daar een mooi hotel geboekt dat ons maar 15 euro pp per nacht koste. En dat was de beste keuze ever! Eindelijk zachte bedden een tv en een heerlijke warme en grote douche. Even een weekend genieten. De volgende dag zaten we al vroeg aan het heerlijke ontbijt buffet en hadden we de lonley planet doorgespit om de dag te plannen. De eerste stop was de Meenakshi Amman Temple.

Bij deze prachtige tempel aangekomen besloten we een keer een gids te nemen zodat we misschien wat meer van het geloof en de tempels zouden snappen. Dit was een zeer groot succes maar ik denk dat de gids zelf grote spijt had van deze groep met 6 vrouwen.  Toen we namelijk binnenkwamen hebben we meteen de toon gezet. Daar stonden 2 bomen en hij vertelde dat deze bomen heel veel zuurstof produceerde. Dus wanneer vrouwen na hun huwlijk geen kind krijgen hangen zij een wiegje in de boom en lopen zij rondjes om deze boom om de vruchtbaarheid te vergroten. Het minimale aantal rondjes is 9 en het maximale aantal rondjes 108. Wij zagen het wel zitten om wat vruchtbaarder te worden en dus hebben we even in een rijtje 9 rondjes om de bomen gehobbeld.  ik zou zeggen Elroy pas maar op hahaha.

Na dit tempel bezoek liepen onze plannen een beetje de mist in en zijn we aan het souvenier shoppen geraakt.  Er was namelijk een tailors market en dus zijn we stofjes gaan uitzoeken en hebben we rokken en tassen laten maken. Natuurlijk is er nog veeeeel meer gekocht maar dat zien jullie wel als ik weer thuis ben.

Toen we klaar waren dachten we nog even een paleis te bezoeken maar helaas was deze toen al gesloten. Toen maar terug naar het hotel gegaan en ons opgefrist voor ons dakterras diner Wat was dat een heerlijk diner met een prachtig uitzicht! Na het diner ben ik met tjitske en haar moeder terug naar de tempel gegaan om een processie te zien. Wij waren niet de enige en konden aansluiten in het rijtje blanken. Masr het was het waard en het was heel speciaal om te zien. Het is dan ook niet te beschrijven hoe het precies gaat. Maar het heeft iets heel mystieks met vuur en muziek en monniken die beelden dragen in een soort van koetsje. Dit geheel trekt als een stoet door de tempel waar op verschillende plekken verschillende  rituelen plaatsvinden. Na deze processie was het bedtijd want de volgende dag was het plan om om 8 uur de bus naar kodaikanal te pakken.

Om 7 uur zaten we weer aan een heerlijk ontbijt met ei. Om half 9 zaten we in de bus naar kodaikanal. Kodaikanal ligt in de bergen waardoor het een prachtige busrit langs koffie plantages en eucaliptusbossen. Daarbij is het ook net een achtbaan en slinger je door de hele bus heen door alle scherpe bochten. Om half 1 kwamen we aan in ons mooie hotel. Met weer heerlijke zachte bedden. We kwamen er meteen achter dat wat ze ons verteld hadden waar was, het is namelijk een stuk kouder in kodaikanal. Overdag is het 21 graden en in de avond ongeveer 16. Wij waren hier heel blij mee want dat betekende in de zon lopen zonder te smelten en te verbranden.

We hebben dan ook heerlijk gewandeld die middag en genoten van een picknick lunch op de rotsen met uitzicht op de bergen. Het was heerlijk om even te kunnen zonnen.  Verder is kodaikanal erg toeristisch (lees niet alleen blanke maar ook tibetanen en mensen uit heel India) dus is er vanalles te doen om en in het centrale meer. Shoppen, bootje varen, fietsen, ijsjes eten en paardrijden. We hebben een half rondje om het meer paard gereden en het was heerlijk voor mij om weer even op mijn favoriete dier te kruipen. Helaas moest ik mee aan een touwtje en mocht ik niet zelf rijden. Maar toch ik heb paard gereden in India. Die namiddag hebben we me meteen een jeeptour voor de volgende dag geboekt want rondom kodaikanal zijn vele rotsen en watervallen te vinden.

Toen we dat gedaan hadden was het donker geworden en hadden we het door de wind  voor het eerst in India echt koud. Maar we zijn niet de enige die het daar koud hebben want we hebben zelfs in de zon genoeg winterjassen gezien. Ook kun je hier mutsen, sjaals,vesten, jassen en handschoenen kopen. En ja dat voor 16 tot 20 graden! We hebben de taxi naar het hotel gepakt en daar ons opgefrist. En jawel ook wij hebben daar  onze vesten aangetrokken. Die avond hebben we bij een schattig restaurantje pizza gegeten. Maar we hadden het wel echt koud , dus ging er ook heel wat thee, koffie en heerlijke warme chocomel doorheen! En mijn toetje was een heerlijke verse brownie met warme chocomel! Terug in het hotel zijn we heerlijk onder de warme dekens gekropen. (Wat zijn we toch al goed gewend aan de hitte hier)

De volgende dag om 8 uur ontbijten met eitjes en toen de jeep in. De eerste stop was een kerk waar ik weer even een kaarsje voor mika aan kon steken. Daarna gingen we een natuurpark in kwamen we hoog in de bergen op een parkeerplek aan. Vanaf daar moesten we ongeveer een kilometer naar beneden lopen en dan kwamen we 3 stops tegen. En jeetje wat was dat pad stijl en een heel avontuur. Ze hadden er namelijk niet bepaald een trap aangelegd ofzo.  Wel was er overal prachtig uitzicht en bij de eerste stop (mountain vieuw) heb ik dan ook flink veel fotos gemaakt. De tweede en derde stop waren rotsen met prachtige uitzichten. We hebben bij de tweede stop (dolphin nose rock) hele gave fotos gemaakt op een uitstekend stukje rots met daaronder een hele diepe afgrond(de dolfijnen neus). Helaas moesten we daarna weer een kilometer naar boven . Ik was helemaal gesloopt!

Als laatste hebben we nog een waterval gezien en in het heerlijke koele
water rond gewandeld. We hadden nog meer watervallen kunnen zien maar onze gids (die in de auto zat) was vergeten ons te vertellen dat we nog verder door konden lopen en daar meer watervallen waren. Maar achja we hebben genoten!

Toen we terug waren nog even heerlijk tibetaans/chinees geluncht bij de tibetins brothers en warme chocomel bij een top koffietentje gedronken. Toen eten bij elkaar gesprokkeld vanuit de markt, supermarkt en het restaurant  van de avond ervoor. Op deze manier zouden we onze busreis van 5 uur naar trichy wel overleven! Snel de spullen gehaald bij het hotel en de bus gepakt. Op naar huis, maar wat was het weer een heerlijk avontuur !! Ps ik hoop in de loop van de week fotos te uploaden

1. Paula bastiaansen:
    29 maart 2017
    Super sanne wat een mooie belevenissen geniet ervan en maak er wat mooi,s van mama xxxxxxx