Zomervakantie!!!

29 mei 2017 - Chennai, India

Ondertussen is het alweer  eind mei. En ga ik richting het einde van mijn stage. Maar in de tussentijd heb ik ook weer genoeg meegemaakt.

In Trichy was het vanaf eind april elke dag meer dan 40 graden dus gingen de scholen al rond 22 april dicht. Dit werd namelijk door de overheid verplicht. Dat betekende ook voor ons ZOMERVAKANTIE!! helaas hebben we de eerste week van onze vakantie vooral besteed aan schoolwerk. Maar achja dat is ook best belangrijk.

Alle meiden vertrokken eind april op reis en aangezien ik pas op 9 mei naar sri lanka zou vliegen moest ik mijn eerste week vakantie nog invullen. Ik had begin april al besloten dat een bucketlist item ging afstrepen in die week. In pondicherry, wat maar 5 uur rijden is van trichy,  kon ik mijn padi open water (duik bruvet) halen voor een redelijke prijs. En aangezien dit al jaren op het lijstje stond werd het tijd om die ook eens werkelijk te gaan halen. Ik had toch niks beters te doen. Oke op misschien wat schoolwerk na dan.

Op zondag 30 april vertrok ik alleen met de bus naar pondicherry. En jezus wat vond ik dat eng alleen reizen. Ik was nogal gestresst en op het busstation van trichy werd ik gelukkig meteen geholpen. Ik kreeg een ac busticket aangeboden maar het voelde toch veiliger om gewoon een staatsbus te pakken. Ik heb tijdens de bussrit zo ongeveer het hele gezin gebeld gewoon om me een beetje op mijn gemak te voelen.

Uiteindelijk viel het reuze mee en heb ik een geweldige tijd gehad in pondicherry. Had een fijn hotel en bij de duikschool heb ik ook vrienden voor het leven gemaakt. Aangezien duiken iets verslavends is en mijn open water cursus nogal vlot ging door mijn duikervaring, heb ik besloten wat langer te blijven. Ik heb dan ook niet alleen mijn open water gehaald maar ook mijn advanced open water. Dat betekend dat ik tot 30 m diep mag. En wouw wat is dat gaaf om 30m diep in de zee te zijn echt iets magisch voor een adrenalinekick lover zoals ik. Op 5 mei had ik dan ook 5 dagen achter elkaar gedoken, was ik gecertificeerd duiker en kon ik dit alles van mijn bucketlist afstrepen.

Op 6 mei heb ik de bus terug gepakt naar trichy. Daar heb ik nog 2 dagen rust gepakt en aan school gewerkt en toen was het tijd voor het volgende avontuur. Op 9 mei ben ik naar sri lanka gevlogen en oh man ik ben nog nooit zo hyper en zenuwachtig geweest. Want eindelijk kwam er iemand mij opzoeken en niet zomaar iemand want elroy kwam naar sri lanka om met mij daar 3 weken door te brengen. Hij was al een uur op het vliegveld toen ik daar aankwam en ik heb nog nooit zo hard over een vliegveld gerend. Wat was ik blij om hem te kunnen knuffelen en gewoon even vast te kunnen houden. Want wat had ik hem gemist!

Vanuit het vliegveld zijn we naar ons homestay in negombo gegaan. We hebben daar wat rust gepakt onze reis uitgestippeld en ik heb elroy geleerd hoe hij rijst en curry met zijn handen moest eten. De dag er op zijn we verder gereist naar anuradhapura.  Daar heb je een acient city met vele boedistische tempels en heiligdommen. Het bezoeken van deze acient city was een hele gave ervaring aangezien het een boeddistische feestdag was waarin de geboorte en dood van  boeda word gevierd. Het grootste deel van de sri lankaanse bevolking is boeddist en van uit het hele land kwamen er boeddisten naar deze plek om dat te vieren. En wij waren de enige 2 westerlingen dus wij kregen mega veel van de cultuur mee en we werden ook uitgenodigd om het eten te proeven.

Vanuit anuradhapura zijn we de volgende dag vertrokken naar trincomalee. Dat is een strandplaatsje waar we heerlijk 4 dagen gerelaxt hebben aan het strand. We verbleven daar in ontzettend schattige cabana's die heel romantisch waren. En ook de eigenaren waar heel lief. Van de 4 dagen heb ik 2 dagen gedoken en elroy heeft gesnorkeld.  Het was er prachtig om te duiken en ik heb roggen, zeeschilpadden, octopussen , nemo's en dori's gezien.

Vanuit trinco door naar sigirya waar we van te voren een luxe resort hadden geboekt. In mei kennen we elkaar namelijk een jaar. Reden genoeg dus om onszelf te verwennen.

Dat is ook zeker gelukt. We kwamen niks te kort. Het resort had een infinity pool uitkijkend op sigirya rock en we hadden een luxe tent met boxspring, tv , airco, bad en douche. Maar we hebben niet alleen aan het zwembad gezeten. We hebben een safari gedaan waarbij we honderden wilde olifanten hebben gezien (dat was echt mega gaaf). We hebben genoten van een massage in ons hotel. En we hebben een rots beklommen met uitzicht op sigirya rock. Na 2 dagen verwennerij door naar kandy. Maar als tussenstop eerst nog even een paar uur dumbulla. Daar zijn we naar de grootste groente en fruitmarkt van sri lanka geweest. Dat was een grote chaos maar ook het ultieme kleurijke verse fruit paradijs.  Daarna zijn we nog naar boedisten tempels van 2000 jaar oud in grotten gaan kijken. Dat was ook zeer indrukwekkend.

In de namiddag kwamen we aan in kandy. Daar hebben we savonds een lekker rooftop diner gehad en we hebben wat gewinkeld. Vooral elroy is erg goed geslaagd met de hulp van mijn styling.  De volgende ochtend kwam mijn favoriete onderdeel van de vakantie aan bod. Namelijk de treinreis van kandy naar ella. Deze treinrit word bestempeld  als een van de mooiste treinritten ter wereld. En daar ben ik het helemaal mee eens. Deze treinrit van 8 uur door de bergen,  gaat dwars door jungles, theeplantages, bossen en kleine dorpen en zorgt dus voor een adembenemend uitzicht. Aangezien het laagseizoen is hadden we ook alle ruimte om uit de trein te hangen en optimaal te genieten van het uitzicht.

Eenmaal in ella gingen we meteen door naar ons guesthouse. De eigenaren waren ontzettend lief en hun huis lag op een berg waardoor het een prachtig uitzicht had. Ik was meteen verliefd op ella. En die liefde is alleen maar verder gegroeid. We hadden 3 nachten geboekt en zijn er 5 gebleven. Ella is een klein berg dorpje waar veel backpackers komen het is er ontzettend relaxt en een stukje koeler omdat het in de bergen ligt. De ideale plek om bij te komen. Nja niet echt dus ik ben nog nooit zo sportief geweest op vakantie. We hebben 2 hikes gedaan en we zijn nog naar een grot op een berg gewandeld tijdens die dagen. Maar we hebben het ook wel een beetje rustig aan gedaan. We hebben ook een scootertje gehuurd en we zijn naar een theefabriek gegaan. Ohw en ook zijn we een dag op en neer geweest naar yala national park om luipaarden te spotten. Dat is niet helemaal gelukt maar we hebben we apen, cobras, krokodillen en olifanten gezien.  Dus dat was ook zeker geen straf.

Ons orginele plan was om door te gaan naar het zuiden maar zoals je misschien in het nieuws hebt gezien zijn daar overstromingen, dus hebben we de planning ff omgegooid. We hebben de trein richting nuwara eliya gepakt om onze sportieve vakantie door te zetten. Nuwara eliya ligt tussen kandy en ella in en ligt erg hoog in de bergen. Het was daar dus lekker koel, iets wat voot mij erg welkom was na india. We hebben in deze stad watervallen bekeken, door thee plantages gelopen, theefabrieken bezocht, geshopt en gehiked.  De laatste hike was een hike van 9 kilometer door een wildpark en was echt prachtig. We hebben zelfs een oversized eekhoorn gespot!

Na deze hike zijn we meteen doorgegaan naar colombo de hoofdstad. Over de 170 kilometer hebben we 6 uur gedaan en ik heb meerdere keren bijna in mijn broek gepist van de angst want jeetje wat onweerde het flink.  In colombo hebben we 2.5 dag vooral veel uitgeslapen ( als je gaat hiken doe je dat namelijk om 6 uur sochtends dus aan uitslapen waren we nog niet toegekomen) , gerelaxed, geshopt en gegeten. Het belangrijkste was dan ook dat ik daar na 3.5 maanden weer macdonalds heb gegeten !!! Haha waar je een mens wel niet blij mee kunt maken.

En toen was het op zondag 28 mei tijd om afscheid te nemen van mijn lieve elroy. Maar dit werd toch een ander afscheid als gedacht. Namelijk maar een afscheid van een dag. Tijdens de laatste dagen van onze vakantie is namelijk mijn lieve neefje van pas 2 jaar oud overleden. Op zondag ben ik dan ook naar trichy gevlogen om daar in 6 uur mijn spulletjes te pakken en door te gaan naar chennai airport. Op dit moment ben ik dan ook in chennai aan het wachten tot ik in mag checken en vlieg ik om 10 uur voor een week naar huis om even bij mijn familie te zijn en afscheid te nemen. Maaar.... als het goed is ga ik ook weer terug.

Tot snel dus!